Singelier skûtsje  Arrangementen

2-2-2013:

Stavoren 31-1-2013

Beste Donateurs, en Fans van de Singelier

De winter is alweer voorbij, het begint weer te kriebelen! straks begint voor ons het skûtsje seizoen weer.

We zijn druk bezig met plannen maken.

Er is helaas wel het een en ander veranderd in mijn leven, omdat ik geen vast werk meer heb, weet ik niet hoe mijn toekomst er uit gaat zien. Wel ben ik er van overtuigd dat er ergens een baan voor me is.

In december 2012 werd ons een voorstel gedaan door een oud bemanningslid.

Na lang wikken en wegen heb ik in overleg met Immie besloten om na 14 jaar IFKS schipper te stoppen als schipper op de Singelier. Ik ben dan vrijer om werk aan te kunnen nemen. Ik blijf wel met gasten varen en natuurlijk ga ik als schipper mee bij het donateurs zeilen.

Dit jaar zal de Singelier weer meezeilen in de A-klasse van de IFKS, samen met Immie en mij, maar met Wietse Bandstra als schipper aan het helmhout en zijn bemanning. Wij hopen dat jullie de Singelier ook blijven steunen met Wietse als schipper, want om het skûtsje zo optimaal wedstrijdklaar te maken voor het zeilen in de A-klasse is veel onderhoud nodig en zijn er veel bijkomende kosten.

Komend jaar zal Wietse Bandstra dus het stokje van mij overnemen. Wietse is sinds twee jaar schipper in de IFKS en is met "De Yde" van Lolle Schakel (Parregea) in 2011 3e geworden in de C-klasse en in 2012 2e in de B-klasse. Voor dat Wietse schipper werd is hij op meerdere skûtsjes actief geweest als bemanningslid, waaronder een jaar op de Singelier in 2010. Wietse is geboren in Stavoren en leerde het zeilen al snel op het schip van zijn vader Age, die succesvol schipper is geweest tijdens het begin van de IFKS. Ook Wietse's neef Jilles en de ooms Jappie en Sieb zijn actief geweest in het skûtsjesilen.

Omdat Lolle "De Yde" verkocht heeft was Wietse met zijn bemanning op zoek naar een nieuw schip. Dit heeft hij gevonden in de Singelier. Het is een voordeel dat Wietse al eerder meegezeild heeft op de Singelier. Elk schip heeft andere eigenschappen en het kan soms tijd kosten om een schip te leren kennen. Het plan is om de eerste wedstrijden op Langweer en Lemmer Ahoy vooral te richten op het schip aan de praat te krijgen. Daarna zal er elke donderdag tussen andere schepen getraind worden om er voor te zorgen dat we tijdens het IFKS kampioenschap in de A-klasse kunnen blijven. Wietse zal grotendeels zijn eigen bemanning meenemen die bestaan uit oud bemanningsleden die hij heeft leren kennen op verschillende schepen, vrienden van de Fryske Studintenferiening Bernlef uit Groningen en krijgt versterking van mij en Immie die als vaste waarden aan boord mee zullen gaan.

Graag nodigen we u in een later bericht uit om tijdens het IFKS kampioenschap (3-10 augustus) een wedstrijd vanaf ons volgschip te bekijken. Ook zouden we u graag een dag in september mee willen nemen aan boord om zelf te ervaren hoe het is om mee te zeilen op een echt wedstrijd skûtsje.

Mei freonlike groetnis,

Henk,

Immie &

Wietse

17-10-2012:

Na te zijn geëindigd op een 9e plaats in de B-klasse van de IFKS is duidelijk dat er geoefend moet worden met de gehele wedstrijd bemanning. Om goed en beter te kunnen presteren zal iedereen moeten oefenen op zijn eigen plekje op het skûtsje. De "boothandeling" zal vloeiend moeten zijn en elke seconde telt! En iedere positie aan boord is even belangrijk bij het verbeteren van de prestaties. Ook in de B klasse zitten sterke schepen en " even naar de A zeilen" is nog niet zo eenvoudig. Volgend jaar gaan we ervoor en zorgen we met de hele bemanning dat we goed voorbereid aan de IFKS beginnen!

Gelukkig was de prestatie van de Singelier, ( wederom zonder het hele wedstrijdteam )tijdens de Slot Wedstrijd boven verwachting! We starten in de Goldcup en met een stevig windje zeilden we naar een 7 plaats! Dat betekende dat we de 2e wedstrijd wederom in de Goldcup mochten starten. Jammer genoeg werd de wind steeds wat minder en door een paar foutjes eindigden we de 2e wedstrijd op een 10 plaats in de Goldcup. Voor ons echt super gezien we met een halve ingewerkte bemanning zeilden en met ons

oude tuig wat eigenlijk voor de wedstrijden is uitgezeild. Dit was een mooie afsluiting van het wedstrijd seizoen. Volgend jaar nieuwe kansen.

17-18-19 mei Lemmer Ahoy

Drie mooie zeildagen met wisselend weer en wisselende resultaten.

We zijn tevreden, maar het kan natuurlijk altijd beter!

Van de 23 skûtsjes in onze klasse eindigden we op een 7e plaats.

Hieronder enkele filmpjes

Lemmer Ahoy 2012 dag 1                                                                                                                       Lemmer Ahoy 2012 dag 2

Lemmer Ahoy 2012 dag 3

IFKS Lemmer 2008

14 en 15 April 2012:

Zo de kop is er weer af, de eerste wedstrijden zijn weer gezeild.

Op 14 en 15 April was in Langeweer weer het jaarlijkse weekend skûtsjesilen.

Het begon zaterdag morgen met zeer weinig wind en de 1e wedstrijd werden we 10e van de 20 in onze groep.

De 2e wedstrijd was er wat meer wind en eindigden we weer als 10 en klasseerden we ons voor de A groep zodat we zondag

in de Aklasse mochten starten. Zondag stond er best veel wind en het ging lekker we werden 7e in de A poule en over het gehele weekend

eindigden we op een gedeelde 12 plaats van de 22 en daar waren we erg blij mee.

De volgende wedstrijden op de planning zijn Lemmer Ahoy, we hebben er zin in.

22-8-2011:

Het zit er weer op, een week IFKS zeilen.

En wat hebben we het getroffen met het mooie zeilweer! elke dag een mooi windje! en meestal droog weer.

Het is wel even afkicken, na een week van zeilen en met zijn allen optrekken, en ook feestvieren want ook dat hoort er bij.

Het was gezellig en we hebben een superbemanning en gevochten voor wat we waard zijn.

Helaas konden we ons niet handhaven in de A-Klasse.

Door een protest wat we verloren en doordat in de laatste wedstrijd al tijdens de 2e  herstrart de zwarte vlag er in hing bij het startschip,

iets wat we niet hadden gezien,moesten we wegens een te vroege start samen met de Lytse Lies van Tony Brundel en de Eelkje van

Jeroen de Vos het wedstrijdwater verlaten.

Tja en dat zijn dikke punten het was kielekiele, maar we hadden deze laatste wedstrijd dag ook graag voor ons plekje willen vechten.

We zijn erg teleurgesteld over deze "zwartevlag" maatregel tijdens de laatste wedstrijd! De hele week werd er na een algehele terugroep die

het startschip aankondigt omdat er veel skûtsjes dan te vroeg waren gestart wel 3 x opnieuw gestart voordat de zwarte vlag er in kwam.

Als deze er in hangt betekent het dat iedereen die dan te vroeg start de wedstrijd moet verlaten en niet opnieuw mag starten.

Wel een teken dus dat het alleen maar om de favorieten gaat ! en dat de achterhoede, waar juist de strijd om in de A klasse te blijven ook

ontzettend  groot is niet interessant genoeg is voor de MEDIA! Trouwens dat geld ook voor de C, B en kleine A klasse, ook daar vind je weinig

van terug op tv en op de radio.

En dat is toch jammer want in elke klasse wordt gestreden om hoger op te komen!

De Singelier is van Henk en mij  samen en met ons tweeën proberen het skûtsje in de vaart houden door met gasten te zeilen en we moeten

het zonder grote sponsoren doen.

Gelukkig hebben we wel een aantal trouwe donateurs en een aantal kleinere sponsoren van dat geld wordt er dan geinvesteerd in bv een nieuwe

fok voor het wedstrijdzeilen.

Ons skûtsje is een zwaar degelijk schip en dat bleek steeds wel tijdens de start, we zaten er vaak wel mooi bij, maar konden dan niet op tijd

snelheid krijgen.

Door vrije slagen te kiezen kwamen we er wel weer een beetje bij, maar het gaat om een goede start en vanuit de achterhoede naar voren

zeilen valt niet mee.

Ook hadden we bijna niet kunnen trainen en in de A klasse zitten de besten, en als je daar mee wilt doen moet alles optimaal zijn, de start,

het schip een goed op elkaar ingespeelde bemanning, goede slagen maken, geen protest krijgen een goede tactiek etc.

Voor de wedstrijden hadden we nog een andere fok aangeschaft (bedankt donateurs van Foar de Wyn) en ondanks dat we daar erg tevreden

over waren kwamen we dus toch

snelheid te kort.

Het doel in de A klasse te kunnen blijven werd dus helaas niet behaald dit jaar.

Als we echt mee willen doen, moet er aan het schip ook wel wat gebeuren maar dan zullen er eerst sponsors moeten komen die willen

investeren in de " re-make" van de Singelier.

Singelier IFKS 2011

Ons 2e volgschip, eet en Bavaria Schuit de "moedersangst"

en een paar bemanningsleden

30-8-2010:

Inmiddels weer terug van Sail 2010 waar de Singelier mooi in het nieuws kwam zie onderstaand  filmpje:

Filmpje Omrop Fryslân " De Singelier op Sail "

Lees hieronder het verslag van de  IFKS 2010

Blij met onze 3e plaats in Heeg

De catering op de "Wanty" en "Moeders Angst"

17-8-2010:

Het zit er weer op, een weekje IFKS Skûtsjesilen!

En ook dit jaar blijven we in de A-Klasse mee zeilen. Het was een week met soms vreemde winden! in dezelfde wedstrijd kwam het voor dat er erg veel wind was, maar we eindigden met zeer weinig wind. Helaas waren de wedstrijden in Stavoren en de laatste dag in Lemmer erg frustrerend omdat er

door te weinig wind en te lang doorzeilen in Staveren de 1e 3 skûtsjes alleen maar konden finishen, ook de laatste dag in Lemmer lagen we met de finish een paar meter voor ons stil en eindigeden een minuut na de 20 min regeling. Dit houdt in dat 20 minuten na het skûtsje wat als  eerste finishte je niet meer wordt afgeschoten en dus automatisch 17 punten krijgt ongeacht je positie. In Stavoren had dat voor ons nog wel wat uitgemaakt en hadden we

nog wat op kunnen schuiven in het eind klassement en in Lemmer scheelde het 1 punt. We zijn nu als 10 in het eindklassement geëindigd en we zijn erg tevreden over onze resultaten gezien wij het zwaarste skûtsje van de A-Klasse hebben

Hindeloopen werden we 12

In Stavoren werden er dus maar 3 afgeschoten en kregen de andere 13 dus 17 pnt.

In Heeg was het feest! we eindigden op de 3e plaats!! Super! en we hielden Siebo Zijsling met zijn Striidber en kanshebber voor het kampioenschap erachter. In Sloten haalden we een 10e plekje en in Echtenerbrug werden we 6e. De 1e dag in Lemmer was er weer weinig wind voor ons en wel

aardig golfslag wat toch weer remde, het liep niet lekker en we werden 12e. De volgende dag in Lemmer begon zo goed, maar weer viel de wind weg

en het was zelfs zo dat de wind op het zelfde skûtsje op het achterdek totaal ander was dan voor bij de fok, hij draaide alle kanten uit en veranderde

per minuut. We hadden  er nog een andere fok op gezet die we van de "los Boy's " mochten lenen en de verwachtingen waren de eerste helft van de middag nog erg hoog. Maar doordat de wind zo wegviel en wisselde was het erg moeilijk zeilen en helaas werden we daar 15e en lagen minuten stil

voor de finish terwijl anderen wel weer wat wind kregen en werden niet afgeschoten omdat we een minuut of 2 na de 20 minuten regeling eindelijk

eens over de finish waren , dus weer 17 punten

Ook hadden we tijdens de wedstrijd in Echtenerbrug onze schoteman Emiel nog over boord, gelukkig viel het erg mee, hij had een paar dagen een

blauw oog en een dik gezicht.

Wat wel ontzettend leuk was om te lezen dat we in het sprinters klassement op een 5e plaats zijn geëindigd!

Kampioen IFKS 2010 zijn de gebroeders Delmer en Jelle Los geworden met hun Grutte Pier.

Dit jaar sponsorde Bavaria wederom het bier en fris en kregen we er een nieuwe sponsor bij nl het snackhoekje te Hemelum

Als volgschip hadden we de "wanty" waar zoon Sjoerd schipper op was en waar we op konden koken en slapen " Moeder Angst" de dekschuit van de gebroeders Andries en Martijn Smit die bij ons aan boord als bemanning meevaren, waar op werd gegeten en gedronken en natuurlijk feest werd

gevierd. Het was een geweldige gezellige en spannende IFKS zeilweek.

Nu wordt de Singelier klaargemaakt voor vertrek en deelname aan Sail Amsterdam 2010

Zie voor het eind en sprintersklassement hier

3-4-2010    De Singelier wordt werd weer zeilklaar gemaakt

Op vrijdag 2 april en zaterdag 3 april hebben de schipper en een aantal bemanningsleden de Singelier weer zeilklaar gemaakt voor het seizoen.

Want op vrijdag 9 April zal er weer koers gezet worden naar Volendam om mee te doen aan de 1e wedstrijd van het jaar de "Pieperrace"

Verder staan op de agenda de wedstrijden in Langweer op 17 en 18 April gevolgd door Lemmer Ahoy op 13,14 eb 14 mei en dan begint op 7 t/m 14

aug het IFKS kampioenschap weer!

Op zondag 2 mei staat donateurszeilen gepland en  donderdagavond 6 mei is onze eerste oefenavond van dit jaar

De bemanning is dit jaar uitgebreid met Loekie Heintzberger die Anton de Jong aan 't swurd vervangt en door Wietse Bandstra die qua tactiek met

Hendrik mee zal denken tijdens de wedstrijden. Verder heeft schoteman Sjoerd Dijkstra het team verlaten omdat hij werk en zeilen niet meer kon combineren.

wordt vervolgt...

Ouder Singelier Nijs

Voor een actief en ontspannend dagje uit met uw bedrijf, Familie of Vrienden